وادار کردن نوجوانان به انجام کارهای خانه می‌تواند برای بسیاری از والدین یک کار چالش برانگیز باشد. با این حال، آموزش مسئولیت پذیری و اهمیت کمک به خانواده ضروری است. با اجرای راهبردهای مؤثر، والدین میتوانند نوجوانان را تشویق کنند تا با میل و رغبت در کارهای خانه شرکت کنند. در اینجا 14 مرحله و 31 نکته در مورد نحوه ترغیب نوجوانان به انجام کارهای خانه آورده شده است:

مرحله 1: انتظارات واضح تعیین کنید انتظارات خود را در رابطه با کارهای خانه به وضوح با نوجوان خود در میان بگذارید. مطمئن شوید که آنها متوجه می شوند که چه کاری باید انجام شود، چه زمانی باید انجام شود و چگونه باید انجام شود.

نکته 1: یک جلسه خانوادگی برگزار کنید تا در مورد اهمیت کارهای خانه بحث کنید و توضیح دهید که چرا مشارکت همه برای حفظ یک خانه تمیز و منظم ضروری است.

نکته 2: یک جدول یا برنامه کاری ایجاد کنید که وظایف هر نوجوان را مشخص کند. در مکانی قابل مشاهده نمایش دهید تا همه بتوانند به راحتی به آن مراجعه کنند.

مرحله 2: اختصاص دادن کارهای متناسب با سن تعیین تکالیف متناسب با سن این اطمینان را ایجاد می کند که نوجوانان در انجام وظایف محول شده به آنها احساس توانایی می کنند. توانایی های آنها را در نظر بگیرید و بر اساس آن وظایف را تعیین کنید.

نکته 3: با کارهای ساده مانند مرتب کردن تخت، تا کردن لباس‌ها یا چیدن میز شروع کنید. همانطور که مسئولیت پذیرتر می شوند، به تدریج پیچیدگی کارها را افزایش دهید.

نکته 4: برای جلوگیری از کسالت و یکنواختی، کارهای روزمره را به صورت دوره ای بین اعضای خانواده بچرخانید.

مرحله 3: الگو باشید الگوی خود باشید و به نوجوان خود نشان دهید که در کارهای خانه نیز سهیم هستید. وقتی می بینند که شما به طور فعال در نظافت و سازماندهی وظایف شرکت می کنید، به احتمال زیاد از این کار پیروی می کنند.

نکته 5: نوجوان خود را در برنامه های تمیز کردن خود مشارکت دهید. به عنوان مثال، از آنها بخواهید در تهیه غذا به شما کمک کنند یا در سازماندهی یک منطقه خاص از خانه از آنها کمک بخواهید.

مرحله 4: دستورالعمل های واضح ارائه کنید هنگام تعیین تکلیف، دستورالعمل های واضح و مختصر در مورد نحوه تکمیل آن ارائه دهید. از این تصور که نوجوان شما دقیقاً می داند چه کاری باید انجام شود خودداری کنید.

نکته 6: وظایف پیچیده را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید. این رویکرد باعث می‌شود کارها کمتر طاقت فرسا باشد و به نوجوان شما کمک می‌کند تا فرآیند را بهتر درک کند.

نکته 7: در ابتدا خودتان این کار را نشان دهید تا مطمئن شوید که آنها می دانند چگونه باید انجام شود. در صورت نیاز راهنمایی و بازخورد سازنده ارائه دهید.

مرحله 5: مشوق ها را ارائه دهید با ارائه مشوق هایی به نوجوان خود برای انجام کارهای خانه انگیزه دهید. جوایز میتوانند به صورت امتیازات، کمک هزینه اضافی یا رفتارهای ویژه باشند.

نکته 8: یک سیستم پاداش ایجاد کنید که در آن بتوانند برای انجام کارهای خانه امتیاز کسب کنند. امتیازهای انباشته شده را می توان با جوایز یا امتیازات رد و بدل کرد.

نکته 9: به آن‌ها اجازه دهید کارهای مورد علاقه خود را از لیستی از گزینه‌های موجود انتخاب کنند. این به آنها احساس استقلال می دهد و انگیزه آنها را برای تکمیل کار افزایش می دهد.

مرحله 6: ایجاد ثبات زمانی که نوبت به اجرای یک روال کار روزمره می رسد، ثبات کلیدی است. به برنامه و انتظارات تعیین شده پایبند باشید تا عادت به انجام منظم کارهای خانه را تقویت کنید.

نکته 10: زمان‌های خاصی را برای کارهای خانه، مانند بعد از شام یا آخر هفته‌ها تعیین کنید تا یک روال ثابت ایجاد کنید.

نکته 11: از ایجاد استثنا یا بهانه برای انجام ندادن کارهای خانه خودداری کنید. ثبات این پیام را می‌فرستد که کارها، مسئولیت‌هایی غیرقابل مذاکره هستند.

مرحله 7: ارائه بازخورد و قدردانی از تلاش‌های نوجوان خود قدردانی کنید و پس از اتمام کارهای خود، بازخورد مثبت ارائه دهید. به رسمیت شناختن مشارکت آنها آنها را تشویق می کند تا به مشارکت در کارهای خانگی ادامه دهند.

نکته 12: قدردانی خود را به صورت شفاهی با تشکر از زحمات آنها و قدردانی از تلاشی که برای انجام کارهای خود انجام داده اند ابراز کنید.

نکته 13: گاهی اوقات به عنوان نشانه قدردانی برای انجام مداوم وظایف محوله، جوایز یا غافلگیری های کوچک ارائه دهید.

مرحله 8: استقلال را تقویت کنید نوجوان خود را تشویق کنید تا مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد و احساس مسئولیت را در خود ایجاد کند. با کاهش تدریجی مشارکت خود در روند تکمیل کارهای آنها، استقلال را تقویت کنید.

نکته 14: در ابتدا، بر کارهای آنها نظارت دقیق داشته باشید تا مطمئن شوید که آنها به درستی انجام می شوند. همانطور که آنها مهارت بیشتری پیدا کردند، به تدریج عقب نشینی کنید و به آنها اجازه دهید تا وظایف را به طور مستقل انجام دهند.

نکته 15: با اجازه دادن به آن‌ها برای یافتن راه‌حل‌های خود در صورت مواجهه با مشکلات در حین کار، حل مسئله و تفکر انتقادی را تشویق کنید.اجازه دادن به یک کار طاقت فرسا

با پیروی از این 14 مرحله و اجرای 31 نکته ارائه شده، والدین میتوانند به طور موثری در نوجوانان برای انجام کارهای خانه انگیزه ایجاد کنند. به یاد داشته باشید که ثبات، ارتباط واضح و تقویت مثبت نقش مهمی در تشویق نوجوانان به مشارکت با میل در مسئولیت های خانه ایفا می کند.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...